La Universitat Pompeu Fabra: una aposta per la recerca

L’any 1994, Phonos es vinculà a la Universitat Pompeu Fabra i es va traslladar a les seves instal·lacions. L’aleshores director de Phonos, Xavier Serra, s’incorporà com a professor de la UPF i creà el Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG), que en pocs anys es va consolidar com un grup de referència internacional. A partir d’aquell moment, Phonos va començar a treballar molt estretament amb l’MTG.

Als anys noranta, tant la composició com la producció musicals van començar a poder-se dur a terme en un mateix dispositiu informàtic, com en el cas de l’ordinador NeXT, amb el qual Eduard Resina va crear L’esquizofrènia dels sons, obra que es presentà a la primera edició del festival Sónar.

La recerca realitzada en col·laboració entre músics i enginyers ha permès portar a terme projectes molt rellevants tant des del punt de vista tecnològic com musical. En aquest sentit, cal destacar la creació de Vocaloid en col·laboració amb Yamaha; el desenvolupament de l’instrument Reactable, creat per un equip liderat per Sergi Jordà, o la posada en marxa del web Freesound.org, que permet compartir sons a través d’Internet.

Actualment, Phonos continua desenvolupant un paper molt actiu a través d’un programa de beques per a nous creadors i de cicles regulars de concerts en diversos espais de la ciutat. Altres activitats, com el projecte “Sons de Barcelona”, fomenten l’interès entre els joves pel so com a eina per entendre i interactuar amb el nostre entorn. Després de 40 anys, Phonos continua amb el seu objectiu de promoure la creació i la difusió musicals tot apropant les tecnologies musicals al món cultural i a la societat.

NeXTcube
Ordinador. NeXT (Estats Units), 1990
Col·lecció Fundació Phonos

Dotat amb el DSP56000 de Motorola, el NeXT va ser un dels primers ordinadors a oferir so digital estèreo en 16 bits i 44,1 kHz, i amb un entorn de programació molt adaptat al treball de creació i producció musicals. El 1992 Phonos va comprar quatre ordinadors NeXT, que van permetre l’inici de treballs de recerca relacionats amb la síntesi i la transformació del so i van ser utilitzats en moltes produccions musicals.

Next: Xavier Serra

L'esquizofrènia dels sons: Eduard Resina

Reactable
Instrument musical interactiu. Grup de Recerca en Tecnologia Musical (MTG) de la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona), 2007
Col·lecció Reactable Systems

Instrument musical en forma de taula translúcida i brillant, inspirat en els sintetitzadors analògics modulars dels anys seixanta. El procés de recerca per a la seva creació va tenir lloc entre els anys 2003 i 2005, i des de 2009 l’ spin-off de l’MTG, Reactable Systems, s’encarrega de la seva producció i el seu desenvolupament. La peça que es mostra en aquesta exposició la va fer servir la cantant Björk en la seva gira «Volta» (2007-2008), fet que contribuí a la popularitat d’aquest instrument.

Reactable: Sergi Jordà

<< Catàleg de l'exposició