Sons de la Natura a la Ciutat

Sons de la Natura a la Ciutat és un projecte educatiu, de sensibilització mediambiental i de participació ciutadana. A partir de tallers experiencials, proposem als participants explorar l’entorn sonor d’alguns espais naturals urbans dins la ciutat de Barcelona amb l’objectiu de descobrir la biodiversitat present a la ciutat, entendre la convivència entre els espais naturals i urbans i generar consciència ambiental en la ciutadania mitjançant aquestes activitats participatives.

Inscripcions obertes:

Els tallers tindran lloc durant dos períodes: hivern i primavera. Estan oberts a tothom i són gratuïts.

Els primers tallers ja estan oberts:

Primera sessió:

Taller 1: 26/2/2017 de 9.30 h a 13.30 h al Parc de la Ciutadella (aquest taller està pensat especialment per a famílies)

Taller 2: 8/3/2017 de 9.30 h a 13.30 h a Montjuïc

Taller 3: 11/3/2017 de 9.30 h a 13.30 h al Parc de la Ciutadella

Segona sessió:

17/3/2017 de 17.00 h a 19.00 h: Sessió conjunta per als participants dels tallers 1, 2 i 3.

En què consisteixen els tallers?

PRIMERA SESSIÓ: Treball de camp (Parc de la Ciutadella o Montjuïc).

La primera part dels tallers consisteix en una presentació de les característiques dels espais en què es treballarà, així com la dinàmica de l’activitat: objectius, sons que es poden trobar, eines que es faran servir. Es repartiran gravadores portàtils i auriculars entre els participants i s’explicarà el funcionament per a fer escolta augmentada i enregistraments. També es repartiran les fitxes de registre, que contenen l’itinerari i serveixen per registrar les dades corresponents a cada gravació que es realitza.

Els participants seguiran un itinerari dirigit per les formadores dels tallers, que els aniran orientant sobre els sons que es poden escoltar, els hi demanaran atenció en alguns sons concrets. Realitzaran alguns exercicis d’escolta i enregistrament dirigits i a partir d’aquí els participants decidiran quins sons consideren rellevants i els enregistraran amb les gravadores. Després de cada enregistrament anotaran el lloc on s’ha fet la gravació i la descripció del so a la fitxa de registre. Les formadores donaran informació específica sobre les espècies animals que aniran escoltant i compartiran fitxes amb informació d’aquestes espècies.

SEGONA SESSIÓ: Edició d’àudio i incorporació a la plataforma Freesound.org per a la creació d’un mapa sonor (Universitat Pompeu Fabra).

Aquesta part es realitzarà a una aula de la Universitat Pompeu Fabra, que col·labora en aquest projecte. Els participants escoltaran els enregistraments que han fet i decidiran quins són aquells més rellevants i interessants. Els sons s’editaran i s’incorporaran a la web Freesound.org. Segons el punt on es van enregistrar, els sons es geolocalitzen i automàticament se situen en un mapa. Els sons es comparteixen sota llicències Creative Commons amb l’objectiu que siguin accessibles a altres persones i es puguin reutilitzar. Com a resultat es crearà un mapa sonor que s’incorporarà a la web de Phonos juntament amb tota la informació dels tallers.

Aquesta segona sessió és opcional, hi poden participar tots els participants dels tallers de la primera sessió.

Què cal fer per inscriure's?:

Per formalitzar la inscripció cal escriure un correu electrònic a: phonos@upf.edu indicant: nom i cognoms, DNI i número de telèfon de contacte, així com el número del taller al que voleu assistir. Les places són limitades i l'admissió es farà per ordre d'inscripció.

Un cop rebuda la inscripció es confirmarà per correu electrònic la reserva de la plaça i s'enviarà informació addicional de l'activitat.

Formadores:

Eloïsa Matheu: Biòloga experta en sons de la natura. Llarga trajectòria com a enregistradora de sons de la natura, ha produït una àmplia col·lecció de CDs amb sons d'animals i concerts de la natura, així com sonoritzacions de centres d'espais naturals. Imparteix tallers per conèixer la natura pels seus sons. Actualment treballa a la Fonoteca del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i participa en diferents projectes científics relacionats amb la Bioacústica.

www.eloisamatheu.com

Ilaria Sartori: Doctora en història i anàlisi de les cultures musicals, especialitzada en el treball amb els sons. Imparteix tallers sobre creació de mapes sonors i forma part de diversos col·lectius que treballen en so i creativitat.

Organitza:

Fundació Phonos i Music Technology Group (Universitat Pompeu Fabra)

Amb el suport de:

Diputació de Barcelona