Programa Barcelona Laptop Orchestra 31.01.2013

L'Orquestra de Portàtils de Barcelona

L'Orquestra de Portàtils de Barcelona es va presentar per primer cop en públic el juny del 2008. Els seus membres són professors i alumnes Departament de Sonologia de l’Escola Superior de Música de Catalunya, investigadors del Music Technology Group de la Universitat Pompeu Fabra, i entussiastes de les tenologies musicals.

L’agrupació pretén esdevenir un punt de trobada per a investigadors sonors, lutiers digitals, intèrprets i compositors, tot focalitzant-se en el desenvolupament de noves interfícies de control musical i nous paradigmes per a interpretació en xarxa, amb els portàtils assumint un rol central, però no exclusiu.

La Barcelona Laptop Orchestra actua regularment per Catalunya, i també ha pres part en les edicions del 2009 i del 2010 de la Sound and Music Computing Conference. Igualment s'ha presentat en diverses ciutats europees (Porto, Cosenza, Weimar, Birmingham, Belfort) i l'any 2011 va actuar al Gran Teatre del Liceu i al Festival Sònar en una actuació simultània per xarxa.

REPERTORI

En aquesta ocasió la BLO oferirà per un repertori centrat en les avantguardes americanes dels 60-70, des d’autors de la New York School (Terry Riley, Steve Reich, John Cage) a obres inspirades en els pioners de la Network Music.

In C. Terry Riley.

Considerada la primera composició minimalista, In C (1964) és una obra processual per un nombre indeterminat d'instruments qualssevol, que consisteix en 53 petites frases en Do Major. Cadascun dels músics les pot anar repetint i avançant, sempre que no estiguin separats més d'uns tres patrons entre sí. Els efectes de solapament i desplaçaments rítmics entre els patrons donen lloc a una heterofonia sempre canviant. En la nostra versió tots els laptops reprodueixen els patrons amb el mateix timbre sintètic, molt simple. D'aquesta forma ens podrem concentrar millor en els efectes emergents de l'obra.

Rimandi. Ivano Morrone

Obra comissionada per la BLO, Rimandi explota les sonoritats intrínseques dels laptops (soroll de les tecles, dels ventiladors, de l'electrònica, del fregament dels dits sobre les diverses superfícies) amplificades amb piezoelèctrics i amb ring-modulation. La partitura explora la gestualitat d'aquest entorn.

CliX reloaded. Ge Wang / BLO

CliX, de Ge Wang, proposa una obra oberta on els músics teclegen quantitzats a una pulsació fixa i seguint un mapatge lineal del codi ASCII a la freqüència d'un so de tipus "click" filtrat. A partir de la idea original de Ge Wang, tot un clàssic del repertori de les Laptop Orchestras, hem estès CliX per poder fer un pre-buffering dels textos, de forma que podem preparar, copiar i imitar patrons textuals/melòdics de complexitat arbitrària.

Light Scratch. BLO

En aquesta obra explorem els efectes de sinestèsia audiovisual i espaial, controlant un seguit de textures granulars tot movent una llum sobre la càmera web del portàtil. A les diferents seccions de l’obra la lluminositat o la posició del focus de llum modifiquen diversos paràmetres del granulador.

Variations II live. John Cage / William Brent

De la sèrie de treballs de Cage coneguda com Variations, la BLO us ofereix en primícia una adaptació de Variations II per ensemble de laptops de William Brent. En aquesta obra els intèrprets predeterminen les característiques sonores sobreposant línies i cercles, amb un mapatge basat en les distàncies de les perpendiculars entre ells. En la versió que us oferim els intèrprets van dibuixant sketches, que es van acumulant en un buffer que visualitzareu a la pantalla, i quan la partitura ho indica es disparen durant el període de temps establert.

Six Pianos cover. Steve Reich / BLO

Six Pianos (o Six Marimbas) és una obra minimalista de Steve Reich composada el 1973. En la versió lliure que us oferim, partim de la idea fonamental d'explotar els efectes de superposició i phasing de patrons de 8 pulsacions. Els intèrprets van creant i modificant els patrons tot col·locant i movent objectes de colors sobre una superfície i utilitzant tècniques de computer vision per convertir-ho en patrons melòdics.